۰۲ اردیبهشت ۱۳۸۹

تاریخچه و تکامل روز زمین
این نوشتار که برگردانی از یک مقاله خارجی نوشته شده توسط لاری وســت(
Larry West) است را در روز زمین تقدیم می کنم به زمین و همه زیستمندانش بویژه انسانهایی که با آن در صلح زندگی می کنند.

روز زمین نامی است که به دو مراسم سالانه متفاوت داده شده که هدفشان افزایش آگاهی درباره مجموعه ای وسیع از موضوعات و مشکلات زیست محیطی و تشویق مردم به انجام اقداماتی شخصی در ارتباط با این موضوعات و مشکلات است. اگرچه این دو رویداد در سال 1970و با فاصله کمی از هم بنیان نهاده شده و از آن زمان به بعد پذیرش عمومی بیشتری یافتند، ولی به غیر از این هدف مشترک، با هم ارتباطی ندارند.
اولین روز زمین
در ایالات متحده روز زمین توسط بیشتر مردم در روز 22 آوریل جشن گرفته می شود،ولی روز زمین دیگری وجود دارد که تقریبا یک ماه زودتر آغاز شده و در در سطح بین المللی گرامی داشته می شود.
اولین بزرگداشت روز زمین، در 21 مارس 1970(اول فروردین 1349) یعنی روز اعتدال بهاری آن سال انجام شد. این روزنتیجه زایش مغزی جان مک کانل یک ناشر روزنامه و فعال اجتماعی پرنفوذ بود که در سال 1969 ایده یک روز تعطیل جهانی به نام روز زمین را در کنفرانس محیط زیست برگزار شده توسط یونسکو مطرح کرد.
او مراسم سالانه ای را پیشنهاد داد تا در آن به مردم زمین مسئولیت مشترک شان درباره پاسداشت محیط زیست را یادآوری کند. او روز اعتدال بهاری را انتخاب کرد چون روز نوشدن است.
درروز اعتدال بهار طول شب و روز در همه جای زمین برابر است. مک کانل معتقد بود روز زمین باید روزی باشد که مردم بتوانند اختلافات خود را کنار گداشته و نیاز مشترکشان به حفظ منابع زمین را به رسمیت بشناسند.
در 26فوریه 1197" یو تانت"، دبیرکل سازمان اعلامیه ای را امضا کرد که می گفت ملل گفت سازمان ملل سالانه روز زمین را در روز اعتدال بهاری جشن خواهدگرفت و درنتیجه به طور رسمی تاریخ مارس را به عنوان روز جهانی زمین تصدیق کرد.
" یو تانت" در بیانات خود در روز زمین در 21 مارس 1971 گفت،" امید است همچنان که سفینه زیبای زمین ما با محموله شکننده حیات سرزنده اش به چرخیدن و دورزدن در فضای بیروح ادامه می دهد،فقط روزهای زمین شاد و صلح آمیز در انتظار آن باشد". سازمان ملل هرسال درست در لحظه اعتدال بهاری با نواختن زنگ صلح درمقر فرماندهی اش در نیویورک روز زمین را بزرگ می دارد.
روز زمین در امریکا
در22 آوریل 1970 یک روز آموزش و عمل گرایی زیست محیطی را در سرتاسر آمریکا برگزار شد که روز زمین نامیده شد. این رویداد توسط گیلورد نلسون سناتور فعال زیست محیطی آمریکا از ایالت ویسکانسین سازماندهی شد. نلسون می خواست به دیگر سیاستمداران آمریکا نشان بدهد که حمایت عمومی گسترده ای برای یک دستورکار با محوریت موضوعات زیست محیطی وجود دارد.
نلسون از دفتر کار سنای خود شروع به سازماندهی مراسم کرد و دو کارمندش را به این کار گماشت، اما بزودی به فضا و افراد بیشتری نیازشد. جان گاردنر،موسس کامن کاوز دفتر خودش را در اختیار گذاشت. نلسون یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد به نام دنیس هیز را برای هماهنگی فعالیتهای روز زمین برگزید و یکی از دانشجویان داوطلب کالج را به کمک به او فرستاد.
مراسم به طور دیوانه واری موفقیت آمیز بود و جرقه روز زمین را در بسیاری از مدارس،دانشسراها و دانشگاهها و جوامع در سراسر ایلات متحده روشن کرد. در اکتبر 1993 در مقاله ای در مجله میراث آمریکایی اعلام داشت:" ... 22 آوریل 1970، روز زمین ... یکی از مثال زدنی ترین رویدادها در تاریخ دموکراسی ... 20میلیون انسان حمایت خود را نمایش دادند.... سیاست آمریکایی دیگر هرگز دوباره رویداد مشابهی را نخواهد دید."
در پی مراسم روز زمین که نلسون الهام بخش آن بود و در آن توده مردم حمایت خود از قانونگزاری زیست محیطی را نشان دادند،کنگره مانند قوانین حمایت از سرزمینهای بکر، قوانین زیست محیطی زیادی از جمله قانون هوای پاک،قانون آب پاک و قانون آب آشامیدنی سالم را تصویب کرد.آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا سه سال پس از روز زمین 1970 ایجاد شد.
نلسون در 1995 به خاطر نقشش در بنیان نهادن روز هوای پاک،افزایش آگاهیهای همگانی زیست محیطی و ترویج اقدام زیست محیطی، مدال آزادی ریاست جمهوری را از پرزیدنت بیل کیلینتون دریافت کرد.
اهمیت کنونی روز زمین
مهم نیست شما روز زمین را کی جشن می گیرید. پیام آن درباره مسئولیت شخصی که همه ما درشعار "جهانی بیندیش،محلی عمل کن" در آن سهیم هستیم،هیچگاه به اندازه امروز بهنگام یا مهم نبوده است.
سیاره ما به دلیل گرم شدن جهانی،جمعیت بیش از حد و دیگر موضوعات بحرانی محیط زیست در خطر است. همه افراد روی کره زمین در این مسئولیت که برای حفظ منابع طبیعی محدود سیاره برای نسلهای بعد هرچه در توان دارند به کار برند،سهیمند.

هیچ نظری موجود نیست:

Free counter and web stats