۰۲ فروردین ۱۳۸۹

قنات دو طبقه
قناتها یکی از شگفتیهای ایران باستان هستند که به برکت وجودشان آب و آبادانی در بیابانهای خشک این سرزمین جاری و توزیع یکنواخت تر آبادیهای و روستاها و شهرها در پهنه این مملکت امکان پذیر شد. اگرچه هر قنات در جای خود یک معجزه به حساب می آید اما بعضی از آنها به دلیل ویژگیهای منحصر به فردشان شاهکاری مضاعف هستند. قنات دو طبقه اردستان یکی از نمونه هاست. این قنات تا بخشی از مسیر یک قنات معمولی است و از آن به بعد قنات دیگری نیز به آن پیوسته و با اختلاف ارتفاع در همان مسیر جاری می شود و در پایان مسیر،این دو قنات از دو مظهربا فاصله نسبتا کم ازیکدیگ، بیرون می آیند. این تنها قنات دوطبقه در جهان است و پس از سالهای دراز هنوز آب باغها و زمینهای کشاورزی را تامین می کند. بد نیست اگر گذارتان به حوالی اردستان افتاد سری هم به این قنات بزنید.

پس از پایین رفتن از پله های قنات(تصویر سوم) به سطحی می رسیم که قنات رویی آنجا جاری است(تصویر چهارم) و در همانجا طبقه پایینی قنات مشخص است(تصویر پنجم) و سرانجام مظهر قنات در تصویر آخر دیده می شود.

۱ نظر:

Mahgol گفت...

دوست عزیز سلام
من دانشجوی مدیریت صنعتی در دانشگاه ملاردالن در سوئد هستم. اخیرا با گروه فعالی در زمینه تکنولوژی پاک که به منظور کمک به توسعه پایدار ایجاد می شود همکاری می کنم. این گروه علاقمند به گسترش مبادله دانش و فن آوری با کشورهای دیگر هستند. اگر شما علاقمند هستید که اصلاعات بیشتری کسب کنید لطفا یک ایمیل به من بزنید تا بتوانیم راحت تر تماس برقرار کنیم.
ارادتمند
مه گل امین
به امید ایرانی سبز و سبز
 mahgol_a@hotmail.com

Free counter and web stats