۲۵ اسفند ۱۳۸۷

از آلمان-3
اشتغال یکی دیگر از نقاط قوت آلمان است. چندی پیش زیرنویسی را در یکی از شبکه های تلویزیونی دیدم که مایه شگفتیم شد. در زیرنویس نوشته شده بود آلمان در سال گذشته کمترین میزان بیکاری را داشته است. یعنی در حالی که بحرانهای اقتصادی جهان را فراگرفته و بیکاری دولتمردان را به هراس انداخته،آلمان با کاهش میزان بیکاری روبرو بوده است. این در حالی است که در اسپانیا تعداد بیکاران از 3 میلیون نفر هم تجاوز کرد.
در کتاب نگاهی به آلمان امروز نوشته شده در سال 2007 میلادی 250هزار نفر در بخش انرژیهای تجدیدشونده مشغول به کار بوده اند و به این تعداد باید حدود یک میلیون نفر شاغل در فناوری محیط زیست- مانند بازیافت و ساخت فیلتر را هم اضافه کرد. بعلاوه،شرکتهایی نیز که در عرصه بهینه سازی مصرف انرژی کار می کنند نیز از جمله موتورهای اشتغال زایی در بخش انرژی به حساب آمده اند. در این کتاب گفته شده بخش محیط زیست می تواند تا سال 2020 تعداد بیشتری از آنچه امروز در بخشهای اشتغال زایی مانند ماشین سازی و خودرو سازی کار می کنند را به کار مشغول کند.
نکته جالب دیگر این است که برخلاف ایران که سیاستهای زیست محیطی را مانع اشتغال و پیشرفت اقتصادی می دانند دو سوم جمعیت آلمان اعتقاد دارند که یک سیاست پیگیر در زمینه محیط زیست تاثیر مثبتی بر توانایی رقابت اقتصادی خواهد داشت.
به نظر من همه اینها ریشه در رواج اندیشه های سبز در آلمان دارد. شاید وقت آن رسیده که ارزشهای سبز را مورد بررسی جدی قرار دهیم.

۱ نظر:

مجتبی کنعانی گفت...

درود بر شمافرهاد گرامی.
وبلاگ بسیار خوبی دارید و مفید.
در صورت تمایل به تبادل پیوند و مطالب با آدرسهای زیر اطلاع دهید.
م.کنعانی

http://www.payamezenderood.com
htp://eyesreport.blogspot.com
http://www.greennews.ir

Free counter and web stats