مترو
طومار مترو اصفهان فرصت دیکری بود برای شناختن جامعه.تا این لحظه فقط 850 امضا جمع شده در صورتی که انتظار تعداد بسیار بیشتری می رفت. نمی گویم با امضای طومار می توان جلوی فجایع را گرفت و این را هم نمی گویم که امضای طومار بی اثر یا کم اثر است.فقط می خواهم بگویم نشان دادن 1- واکنش و 2- همبستگی گسترده بر سر یک معضل با پیامدهای همگانی و فراگیر می تواند ما را قوی و ویرانگران بی منطق "عمران نشان" را به عقب براند و آنها را در حملات بعدی به میراثهای طبیعی و فرهنگی به تامل وادارد. جامعه سر در لاک خود و بیخبر،جامعه بی تفاوت و جامعه بشدت محافظه کار... مسخ بتدریج رخ می دهد و اصفهان کهن،این الگوی تاریخی توسعه پایدار کشور ما نیز بتدریج جان می سپارد
۲ نظر:
فرهاد عزیز
سلام
من هم مطلب مترو را خواندم هم اطلاعیه ی اینترنتی را امضا کرد .شاید دلیل این عدم اقبال نا امیدی از هر گونه فعالیت جهت اصلاح باشد . شاید اگر مردم امیدی داشتند که با طومار اینتر نتی می توان مشکلات را حل کرد بیشتر امضا میکردند. البته این توجیه ها آنقدر مستدل و مدلل نیست چرا "کوشش بیهوده به از خفتگی است."
ابوالحسن
سلام سه سال قبل که کنفرانس بررسی میزاث فرهنگی بر قرار بود یک معمار معروف ایتالیایی که کارهای مرمت و اکتشاف در چهل ستون را انجام داده بود به تهران اومد و اسلاید های باارزشی در مورد آنچه الان نیست و 40 سال قبل بود (بخشی از دیوارهای باقیمانده که شامل کنگره ها و یک دروازه بود که در طرح توسعه شهرداری خیابان کشی شد.) نشان داد . من که روی طرح مرمت باغ کار می کردم طرحم را به او نشان دادم تا نظرش را در مورد بازسازی فضای سبز چهل ستون بپرسم. او نگاه به نقشه کرد و گفت دیوارها کو ؟ گفتم کدام دیوارها؟ گفت همونهایی که من در اسلایدهایم نشان دادم و از زیر آوارهای فدیمی کشف کرده بودم؟ گفتیم بیست سالی هست که نیست. خشکش زد . گفت یعنی چی ؟ گفتیم شهرداری خرابش کرد. پیرمرد اینقدر ناراحت شد که نزدیک بود گریه کند. گفت من دیگه ایران نمیام. دیگه با شما هم کاری ندارم. خرابش کردید و می پرسید برای طرح بازسازیش نظر بدم. من سی سال قبل اونجا را با زحمت و شوق از زیر آوارها در اوردو و سپردم به شما که خرابش کنید؟
بالاخره همه سفر و سمینار کوفتش شد. تازه نمایندگان میراث متعجب بودند که این چرا اینقدر حرص می خورد.انگار تازه داشتند متوجه می شدند که چه کار اشتباهی در گذشته اتفاق افتاده و عذر خواهی می کردند که اون موقع ما نبودیم.
فرهاد عزیز وقتی می شود کاری کرد که ایرانیها و یا حداقل اصفهانیها به این میراث حداقل به اندازه ارث باباشون ارزش بدهند. اونوقت سرش می ایستند و برایش دعوا هم می گیرند.
این طرح اگر فنی هم امکان پذیر باشد به دلیل نیاز به فضای لازم برای ایستگاه مترو طرح چهارباغ را بهم می ریزد.شورای شهر اصفهان که نفهمیدند دیگران هم رویشان.
البته اونی که مترو ندیده و سوار نشده نمی فهمه.
ارسال یک نظر